Arbetsprocess för rapporter och årsredovisningar

Vi har lång erfarenhet av att producera årsredovisningar och rapporter och vet att varje uppdrag är unikt. Nedan beskriver vi en typisk arbetsprocess för en årsredovisningsproduktion. Självklart anpassar vi oss efter önskemål och krav från våra uppdragsgivare. Om du hellre kontaktar oss än läser den långa texten är du varmt välkommen!

Arbetsprover finns här.

Förfrågan
Efter att vi har fått en förfrågan via mejl eller telefon gör vi en första bedömning av förutsättningarna, hur omfattande uppdraget är, hur tidsplanen ser ut och vilken typ av resurser som krävs för att genomföra det. Vanligtvis följer vi upp med kompletterande frågor och lämnar sedan offert. När den godkänts gör vi gemensamt en tidsplan för projektet.

Arbetsgrupp
I de flesta av våra uppdrag är Heli projektledare och AD. Pelle är grafisk formgivare och produktionsledare. Till vissa produktioner tillsätter vi specialkompetens. Det kan vara copywriter, illustratör, animatör, fotograf etc. beroende på hur önskemålen ser ut. I vårt kontaktnät finns erfarna specialister vi trivs att samarbeta med.

Uppstartsmöte
Inledningsvis ses gärna vår arbetsgrupp tillsammans med uppdragsgivaren på ett uppstartsmöte – digitalt eller IRL. På det sättet möts vi och försäkrar oss om att alla har samma syn på uppdraget och hur slutprodukten förväntas se ut. Vi pratar om innehåll, målgrupp, syfte och praktiska detaljer. Mötet sammanfattar vi i en kontaktrapport som vi skickar.

Skisser
Vi skapar design utifrån uppdragsgivarens grafiska profil och gör önskade anpassningar. För en smidig process visar vi alltid skisser på ny design. Dessa stämmer vi av och omarbetar tills uppdragsgivaren är nöjd. Till en årsredovisning skissar vi vanligtvis på följande exempeluppslag:

• Infografiksida, av typen Detta är X-organisationen

• Uppslag med artikel, inklusive bild, text och kanske någon mindre grafik

• Uppslag med tabeller, oftast Balans- och Resultaträkning

Underlag och material
En formgiven årsredovisning kan innehålla text, infografik, illustrationer, foton och en finansiell del, en så kallad bakvagn. Ibland har uppdragsgivaren befintligt material. Ofta behöver det kompletteras. Naturligtvis stöttar vi genom att titta på det som finns och bedömer kvaliteten samt föreslår hur det bäst kan kompletteras.

Arbetsgång
Efter uppstartsmötet diskuterar arbetsgruppen och tar fram ett koncept och en struktur baserad på de givna förutsättningarna. Presentationen sker förslagsvis via ett digitalt möte. Vi presenterar innehåll, koncept och struktur samt tre–fyra exempeluppslag. Vi lyssnar på återkoppling och gör justeringar. När konceptet godkänts påbörjar vi produktionen.

Produktion
Text
: Skribenten gör research och intervjuer enligt överenskommelse med uppdragsgivaren och producerar sedan text.
Bild/illustration: Materialet stäms av, eventuellt bokas fotografering.
Formgivning: När texter och bilder är godkända formges materialet enligt godkända skisser. Underlag till bakvagnen levereras separat och formges enligt tidigare godkända skisser.

Korrekturomgångar
Ett första korrektur levereras. Vanligtvis behövs två–tre korrekturomgångar.

Slutleverans
En skärmoptimerad pdf-fil levereras till kunden. Om felaktigheter upptäcks efter leverans står vi, så klart, till tjänst och gör korrigeringar.

Om produkten ska tryckas kan vi handla upp och hålla kontakt med tryckeriet. Vi levererar en kvalitetssäkrad pdf-fil för tryckning.

Tillgänglighetsanpassning
Om så önskas levererar vi årsredovisningen som en tillgänglighetsanpassad pdf-fil.