Heli Björkman
Senior AD och kommunikationsstrateg
Nedan finns ett visuellt urval av uppdrag jag utfört, både som konsult/anställd och via egen byrå.
MARS 2024–OKTOBER 2025
Uppdrag som kommunikationsansvarig
Under 20 månader hade jag konsultuppdrag som kommunikationsansvarig på Handarbetets Vänner. Föreningen verkar inom avancerat textilt hantverk och består av ateljé, utbildning och galleri.
Uppdraget har inkluderat en bredd av både strategiska och operativa arbetsuppgifter. Jag har skrivit men också, eftersom jag i grunden är grafisk designer, producerat allt kommunikationsmaterial – med undantag av boken.
Ansvar för utveckling och uppdatering av webbsida.
Se handarbetetsvanner.se
Ansvar för strategi och innehåll på sociala medier. Fördubblat antal följare, från 6K till 12K under 1 mars 2024–13 oktober 2025. Se Instagram.
Förutom att marknadsföra utställningar i vårt galleri var jag också ansvarig för att genomföra dem i samarbete med konstnärer och curator.
En textil historia
– prisad praktbok
Min roll i bokprojektet En textil historia – Handarbetets Vänner 150 år var att projektleda och att tillsammans med VD Kirsi Mattila ansvara för att boken förmedlar det Handarbetets Vänner står för – avancerat textilt hantverk av hög kvalitet.
Boken har prisats! Den belönades med guld i Publishingpriset 2025 i kategorin Praktverk, med utmärkelsen Svensk Bokkonst och i BTJ fick den betyget 5/5 –Briljant.
Svensk Bokkonsts motivering: ”Taktilt verk som med sin snillrika konstruktion och sina inbjudande kulörer lockar oss att följa trådarna i bokens varp för att ta del av handarbetets spännande historia.”
Projektledare: Heli Björkman
Förlag: Arvinius + Orfeus
Förläggare: Marie Arvinius
Huvudredaktör: Bo Madestrand
Grafisk design: Nina Ulmaja
Fler skribenter: Kerstin Wickman, Cilla Robach, Philip Warkander och Carolina Söderholm
Foto: Ellinor Hall (även på boken)
Kommunikation för galleri, ateljé och utbildning
Utställningsaffisch
Utställningsaffisch
Utställningsaffisch
Annons
Annons
Ur presentation
Ur presentation
Ur presentation
Ur presentation
Affisch till utomhushgalleriet Sergels Torg. Format 100x150 cm.
Affisch till utomhushgalleriet Sergels Torg. Format 100x150 cm.
Vernissageinbjudan
Nyhetsbrev
Vernissageinbjudan
Nyhetsbrev
Vernissageinbjudan
Text, form och komposition till utställning
Inbjudan till bokrelease.
Verksamhetsberättelse 2024 – Handarbetets Vänner 150 år
Stim Sverige
Uppdrag: Art direction, grafisk design och produktion av Stim Sveriges årsredovisning 2023 och 2024 enligt ny visuell identitet.
Publicerades både i digital version och tryckt.
Enact Sustainable Strategies
Uppdrag: ”Gör något som sticker ut på LinkedIn.” Employer branding för Enact Sustainable Strategies, konsulter inom hållbarhet
Kanal: Huvudsakligen LinkedIn
Målgrupp: Experter öppna för nytt jobb och beslutsfattare intresserade av hållbarhet.
Mitt uppdrag: Idé, copy, grafisk form, motion design.
Astma- och Allergiförbundet
Uppdrag: Skapa innehåll för sociala medier
Uppdragsgivare: Astma och Allergiförbundet, ”Bra mat för alla”, ett projekt om matallergier.
Syfte: Kunskapsspridning om matallergi
Målgrupp: Media, medlemmar, drabbade, allmänhet
Mitt uppdrag: Välja ut relevant fakta från givet underlag, skriva copy, söka bildmaterial, designa och producera filmer och bilder att dela på sociala medier.
OKTOBER 2022–MARS 2024
Narva Communications
Under två säsonger har jag haft konsultavtal med Narva Communications, en byrå inriktad på finansiell information. Mitt uppdrag innebar att vara art director och grafisk designer för årsredovisningar.
Nedan finns några av dem jag jobbade med, först Alleima, följt av Systembolaget, ATG och NCC.
Visuell identitet för
Kungliga biblioteket
Mitt uppdrag var att uppdatera den visuella identiteten i samarbete med kommunikationsavdelningen. Det resulterade i nya färgkombinationer, tydligare typografianvisningar och att ta fram mallar för skyltar och trycksaker. Instruktionerna samlades i en grafisk manual, se nedan.
Logotypen är ursprungligen ritad av Lars Laurentti.
Varumärkesplattform
för hemslöjd
Under två år var jag projektanställd som processledare/kommunikatör på Nämnden för hemslöjdsfrågor. I samarbete med Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund genomförde vi projektet Den samtida hemslöjden i syfte att höja statusen på hemslöjd. Det resulterade i en varumärkesplattform för begreppet hemslöjd.
Arbetet utfördes i samarbete med varumärkesbyrån BVD.
Bilden: Varumärkesplattformen här designad av Snacks som också skapade visuell identitet till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund.
Vinterbad
– en handbok
I oktober 2021 debuterade jag med boken Vinterbad – en handbok, utgiven på Ordfront. Jag och fotograf Ulf Huett tog initiativet 2019 och våren 2021 kom Lisa Bjerre, journalist, in som skribent. Boken riktar sig till både nybörjare och erfarna vinterbadare som är sugna på inspiration, fakta och tips.
Jag har drivit projektet, utvecklat konceptet och formgett boken. Lisa har skrivit, Ulf har fotograferat. Jag har också tagit fram, skrivit och formgett marknadsföringsmaterial.
Upplaga: 5000
Nedan: Några uppslag ur boken och en presentation om vinterbad utifrån boken.
Stadium Promotion
Konsultuppdrag för Stadium Promotion.
Designstrategi för Volkswagens promotionprodukter, till exempel mappar och anteckningsblock.
Unionen, Schyst resande
Uppdrag: Rapportdesign, svensk och engelsk version
Framtidens turism – kan turismen bli mer hållbar efter pandemin?
Målgrupp: Politiker, beslutsfattare, media, reseintresserade
Text & foto: Joakim Medin
Sollentunahem
Uppdrag: Skapa ett koncept för bolagets Årsredovisning och Hållbarhetsrapport.
Syfte: Minska avståndet till de boende, lugna efter en orolig tid med fastighetsförsäljningar samt ge en hoppfull framtidsbild.
Koncept: Malmvägen, ett utsatt område i kommunen där också Sollentunahem har sitt huvudkontor, framställdes på ett hemtrevligt och positivt sätt.
Nominerad till Publishingpriset 2020.
Projektledning & AD: Heli Björkman
Grafisk form och grafik: Pelle Björkman
Copywriter: Susanna Hjertonsson
Omslagsillustration: Elin Svensson.
Några tidigare uppdrag
Uppdragsgivare: Summer University of Southern Stockholm. AD & grafisk form för kurskatalog, inbjudan, marknadsföringsmaterial etc. På bilden: Sven Britton. Foto: Carlo Bosco.
Uppdragsgivare: Säkerhetspolisen. Art direction, grafisk design och produktion av årsberättelse.
Uppdragsgivare: Svenska institutet. Konceptutveckling, art direction & grafisk design av Kulturserien, sju böcker om samtida svensk kultur; film, litteratur, design, mode, popmusik, modern dans och barnlitteratur. Böckerna gavs ut i flera språkversioner.
Uppdragsgivare: Riksteatern, tidningen Scenpass Sverige. Tidningskoncept, art direction, grafisk formgivning och produktion under åtta år.
Uppdragsgivare: Södertälje sjukhus. Logodesign, visuell identitet och grafisk manual.
Uppdragsgivare: Kungliga biblioteket. Nationalbibliografin 2017, populärversion av rapport om den svenska bokutgivningen. Art direction och grafisk formgivning.
Uppdragsgivare: Säkerhetspolisen. Uppslag ur årsberättelse. Art direction, grafisk design och produktion.