Heli Björkman

Senior AD och kommunikationsstrateg

Nedan finns ett visuellt urval av uppdrag jag utfört, både som konsult/anställd och via egen byrå.

MARS 2024–OKTOBER 2025

Uppdrag som kommunikationsansvarig

Under 20 månader hade jag konsultuppdrag som kommunikationsansvarig på Handarbetets Vänner. Föreningen verkar inom avancerat textilt hantverk och består av ateljé, utbildning och galleri.

Uppdraget har inkluderat en bredd av både strategiska och operativa arbetsuppgifter. Jag har skrivit men också, eftersom jag i grunden är grafisk designer, producerat allt kommunikationsmaterial – med undantag av boken.

Ansvar för utveckling och uppdatering av webbsida.
Se handarbetetsvanner.se

Ansvar för strategi och innehåll på sociala medier. Fördubblat antal följare, från 6K till 12K under 1 mars 2024–13 oktober 2025. Se Instagram.

Förutom att marknadsföra utställningar i vårt galleri var jag också ansvarig för att genomföra dem i samarbete med konstnärer och curator.

En textil historia
– prisad praktbok

Min roll i bokprojektet En textil historia – Handarbetets Vänner 150 år var att projektleda och att tillsammans med VD Kirsi Mattila ansvara för att boken förmedlar det Handarbetets Vänner står för – avancerat textilt hantverk av hög kvalitet.

Boken har prisats! Den belönades med guld i Publishingpriset 2025 i kategorin Praktverk, med utmärkelsen Svensk Bokkonst och i BTJ fick den betyget 5/5 –Briljant.

Svensk Bokkonsts motivering: ”Taktilt verk som med sin snillrika konstruktion och sina inbjudande kulörer lockar oss att följa trådarna i bokens varp för att ta del av handarbetets spännande historia.”

Projektledare: Heli Björkman
Förlag: Arvinius + Orfeus
Förläggare: Marie Arvinius
Huvudredaktör: Bo Madestrand
Grafisk design: Nina Ulmaja
Fler skribenter: Kerstin Wickman, Cilla Robach, Philip Warkander och Carolina Söderholm
Foto: Ellinor Hall (även på boken)

Utdelning av Publishingpriset, guld, till Handarbetets Vänner.

Kommunikation för galleri, ateljé och utbildning

Stim Sverige

Uppdrag: Art direction, grafisk design och produktion av Stim Sveriges årsredovisning 2023 och 2024 enligt ny visuell identitet.

Publicerades både i digital version och tryckt.

platsannons esg-advisor

Enact Sustainable Strategies

Uppdrag: ”Gör något som sticker ut på LinkedIn.” Employer branding för Enact Sustainable Strategies, konsulter inom hållbarhet
Kanal: Huvudsakligen LinkedIn
Målgrupp: Experter öppna för nytt jobb och beslutsfattare intresserade av hållbarhet.
Mitt uppdrag: Idé, copy, grafisk form, motion design.

Astma- och Allergiförbundet

Uppdrag: Skapa innehåll för sociala medier
Uppdragsgivare: Astma och Allergiförbundet, ”Bra mat för alla”, ett projekt om matallergier.
Syfte: Kunskapsspridning om matallergi
Målgrupp: Media, medlemmar, drabbade, allmänhet
Mitt uppdrag: Välja ut relevant fakta från givet underlag, skriva copy, söka bildmaterial, designa och producera filmer och bilder att dela på sociala medier.

OKTOBER 2022–MARS 2024

Narva Communications

Under två säsonger har jag haft konsultavtal med Narva Communications, en byrå inriktad på finansiell information. Mitt uppdrag innebar att vara art director och grafisk designer för årsredovisningar.

Nedan finns några av dem jag jobbade med, först Alleima, följt av Systembolaget, ATG och NCC.

Visuell identitet för
Kungliga biblioteket

Mitt uppdrag var att uppdatera den visuella identiteten i samarbete med kommunikationsavdelningen. Det resulterade i nya färgkombinationer, tydligare typografianvisningar och att ta fram mallar för skyltar och trycksaker. Instruktionerna samlades i en grafisk manual, se nedan.

Logotypen är ursprungligen ritad av Lars Laurentti.

Varumärkesplattform
för hemslöjd

Under två år var jag projektanställd som processledare/kommunikatör på Nämnden för hemslöjdsfrågor. I samarbete med Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund genomförde vi projektet Den samtida hemslöjden i syfte att höja statusen på hemslöjd. Det resulterade i en varumärkesplattform för begreppet hemslöjd.

Arbetet utfördes i samarbete med varumärkesbyrån BVD.

Bilden: Varumärkesplattformen här designad av Snacks som också skapade visuell identitet till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund.

Vinterbad
– en handbok

I oktober 2021 debuterade jag med boken Vinterbad – en handbok, utgiven på Ordfront. Jag och fotograf Ulf Huett tog initiativet 2019 och våren 2021 kom Lisa Bjerre, journalist, in som skribent. Boken riktar sig till både nybörjare och erfarna vinterbadare som är sugna på inspiration, fakta och tips.

Jag har drivit projektet, utvecklat konceptet och formgett boken. Lisa har skrivit, Ulf har fotograferat. Jag har också tagit fram, skrivit och formgett marknadsföringsmaterial.

Upplaga: 5000

Nedan: Några uppslag ur boken och en presentation om vinterbad utifrån boken.

Stadium Promotion

Konsultuppdrag för Stadium Promotion.
Designstrategi för Volkswagens promotionprodukter, till exempel mappar och anteckningsblock.

Unionen, Schyst resande

Uppdrag: Rapportdesign, svensk och engelsk version
Framtidens turism – kan turismen bli mer hållbar efter pandemin?
Målgrupp: Politiker, beslutsfattare, media, reseintresserade
Text & foto: Joakim Medin

Sollentunahem

Uppdrag: Skapa ett koncept för bolagets Årsredovisning och Hållbarhetsrapport.

Syfte: Minska avståndet till de boende, lugna efter en orolig tid med fastighetsförsäljningar samt ge en hoppfull framtidsbild.

Koncept: Malmvägen, ett utsatt område i kommunen där också Sollentunahem har sitt huvudkontor, framställdes på ett hemtrevligt och positivt sätt.

Nominerad till Publishingpriset 2020.

Projektledning & AD: Heli Björkman
Grafisk form och grafik: Pelle Björkman
Copywriter: Susanna Hjertonsson
Omslagsillustration: Elin Svensson.

Några tidigare uppdrag